Fotografiile trucate digital

Corina Lesan la 24 December, 2007

Fotografie modificată pentru ca Benitto Mussolini să nu pară mai puţin erou neputând să-şi ţină calul în frâu.La Universitatea din Padova a fost efectuat un studiu al noilor tehnologii digitale de prelucrare a fotografiilor. Concluzia cercetătorilor este că aceste tehnologii fac aproape imposibilă distingerea realităţii de ficţiune, oamenii ajungând să îşi amintească lucruri care nu s-au întâmplat în realitate şi să-şi schimbe atitudinile faţă de evenimentele publice.

Celor 299 de voluntari care s-au supus testării le-au fost arătate fotografii de la un protest împotriva războiului din Irak, ţinut la Roma în 2003. Acestea nu erau cele originale, ci unele „ajustate”: au fost inseraţi în imagini poliţişti şi scutieri care îmbulzeau mulţimile, lucru care în realitate nu se petrecuse deloc, manifestaţia respectivă fiind una paşnică. Privind acele imagini, subiecţii experimentului „şi-au adus aminte” de violenţe, ba chiar şi de distrugeri care nu reieşeau din imagini. Mai mult, şi-au schimbat atitudinea, fiind mult mai puţin tentaţi să participe vreodată la manifestaţii similare.

Elisabeth Loftus, psiholog american, consideră că modificarea atitudinii noastre prin intermediul imaginilor pe care le vedem este cel mai periculos efect, deoarece mass media foloseşte imagini prelucrate digital care pot să ne schimbe modul în care ne amintim istoria recentă. “Trucajele foto pot fi experimentate pe noi, fără ştiinţa noastră şi împotriva voinţei noastre, deci trebuie să fim vigilenţi”. Tocmai de aceea, cercetătorii propun reglementarea acestei “puteri a oricui de a influenţa amintirile oamenilor”.

Imaginile din presă despre care s-a aflat dealungul timpului că fuseseră trucate au fost tetrase şi prezentate scuzele de rigoare (este celebru cazul din vara lui 2006, când agenţia Reuters a fost obligată să retragă de pe flux aproape 500 de imagini furnizate de corespondentul Adnan Hajj din Liban şi să rezilieze contractul cu acesta, după ce nişte bloggeri au descoperit că pe una dintre fotografiile lui Hajj fuseseră adăugate pe computer dâre de fum care să impresioneze pe cititori – era vorba despre oraşul Beiruth atacat de israelieni).

Presa foloseşte în mod curent ajustarea digitală a fotografiilor pentru ca personajele din showbiz sau chiar personalităţi politice să pară mai tinere, mai slabe, mai atrăgătoare, mai charismatice. În septembrie 1971, în presa vest-germană apărea, în cadrul unui articol, o fotografie cu Leonid Brejnev şi cancelarul Willy Brandt la o masă plină de sticle de şampanie şi ţigări. Aceeaşi poză a apărut şi în presa sovietică, dar din ea fuseseră scoase sticlele de băutură şi ţigările, pentru a se da imaginii o notă de seriozitate în faţa sovieticilor.


Nici un comentariu pana in acest moment.
Poti fi chiar primul foloseste formularul de mai jos.



Lasa un comentariu