Taxa auto de primă înmatriculare ar putea fi returnată plătitorilor

Corina Lesan la 30 November, 2007

Taxa auto de primă înmatriculareChiar dacă legislaţia în ceea ce priveşte taxa auto de primă înmatriculare va fi modificată si România nu va ajunge la Curtea Europeană de Justiţie, UE cere Guvernului să returneze banii luaţi din această taxă celor care deja au achitat-o.

Această cerere a UE a venit prin vocea lui László Kovács, Comisarul european pentru Taxe, care a declarat că Guvernul României trebuie să garanteze că va returna taxa de înmatriculare, ca urmare a deciziei Comisiei Europene de a deschide a doua etapă a procedurii de infringement (încălcare a tratatului) împotriva României în ceea ce priveşte taxa de prima înmatriculare. Această decizie a fost luată deoarece raspunsurile autorităţilor române au fost nesatisfacătoare. A fost acordat un termen de două luni, timp în care să fie schimbată legislaţia. În caz contrar, Comisia va acţiona statul român la Curtea Europeana de Justiţie. “Există deja un precedent. Polonia a fost condamnata de Curtea Europeana de Justiţie în urma unei situaţii asemănătoare”, a afirmat comisarul european László Kovács.

Procedura începută împotriva taxei auto din România se bazează pe faptul că legislaţia românească este discriminatorie: taxa pentru maşinile de mâna a doua este mai mare decât taxa pentru cele noi. László Kovács a discutat pe acest subiect cu primul ministru Călin Popescu Tăriceanu. „Am primit un telefon de la premierul român şi i-am explicat că ambiţia României de a proteja mediul, de a reduce emisia de gaze cu efect de seră, inclusiv a dioxidului de carbon, este absolut legitimă, dar o lege nu poate să funcţioneze pe baza vechimii unei maşini. Aşa cum i-am explicat primului-ministru, emisia de CO2 a unei maşini mici şi vechi poate fi egală cu cea a unui Porsche Carrera nou-nout, iar într-un astfel de caz vârsta unei maşini nu este detaliul cel mai important, ci emisia în sine este importantă. O taxă auto ce ar ţine cont de nivelul de emisii de dioxid de carbon ar fi desigur acceptată, dar legea nu poate avea ca principal criteriu vârsta maşinii. M-am înţeles cu primul-ministru ca România să-şi reconsidere poziţia“ a spus comisarul european.

Până în luna septembrie inclusiv, în România au fost importate 338.000 de autoturisme. Dintre acestea, 109.000 sunt second-hand. Calculele arată că aplicarea recomandării UE va duce la returnarea a peste 700 milioane de lei celor care au plătit taxa respectivă. Chiar dacă Comisia opreste procedurile înainte ca acest caz să ajungă la Curtea Europeană de Justiţie (CEJ), “autorităţile române ar trebui să dea garanţii că vor da banii înapoi; în caz contrar, vor continua procedurile” a afirmat László Kovács. Autorităţile de la Bucureştiul nu au avut nicio reacţie la cele declarate de comisarul european.

Un alt caz similar este cel al Poloniei, unde taxa impusă de guvernul polonez pentru maşinile second-hand importate din UE a fost considerată de CEJ ca fiind ilegală pentru că era mai mare decât cea pentru vehiculele vechi înmatriculate în ţară. Drept urmare, CEJ a a obligat guvernul polonez să returneze accizele platite de cei care au înmatriculat maşini second-hand de la aderarea Poloniei la UE, în 2004, şi pâna în decembrie 2006, când taxa a fost modificată.

Nici un comentariu pana in acest moment.
Poti fi chiar primul foloseste formularul de mai jos.



Lasa un comentariu