Satisfacţia de la locul de muncă

Corina Lesan la 08 November, 2007

Satisfacţia pe care o resimt angjaţii la locul de muncă este un factor foarte important pentru a aduce mai mulţi bani companiei în care lucrează. Tocmai de aceea, în ultima vreme liderii companiilor au început să se preocupe de crearea condiţiilor care să motiveze şi să păstreze la locul de muncă această stare de mulţumire a angajaţilor.

Compania americană de consultanţă Gallup a creat un instrument eficient de măsurare a gradului de satisfactie al angajatului faţă de job-ul lui., respectiv un chestionar denumit Q12, extrem de simplu, care conţine 12 întrebări cheie pentru angajaţi. Pentru a construe acest chestionar, compania
Gallup a intervievat aproximativ un milion de angajaţi şi 80 de mii de manageri. “Când am iniţiat această analiză nu am ştiut că o să ne oprim la aceste 12 puncte. Dar, după ce am trecut mii de întrebări prin prisma noastra, acestea s-au dovedit a fi cele mai eficiente. Dacă poţi crea un loc de muncă în care angajaţii să răspundă pozitiv la aceste întrebări, atunci ai creat un loc de muncă excepţional” au declarat Marcus Buckingam şi Curt Coffman de la compania
Gallup.

Între cele 12 întrebări al chestionareaului nu apar cele referitoare la retribuţie, beneficii, management superior sau structură organizaţională hiar dacă, la primavedere acestea par a fi pentru majoritate expresii ale satisfacţiei date de locul de muncă. Explicaţia oferită de cei de la Gallup a fost că, deşi aunt aspecte importante, ele sunt cam la fel la orice angajat buni, slab sau mediocru, deci nu reflectă şi alte cerinţe pe care un loc de muncă ar trebui să le respecte pentru a avea angajaţi mulţumiţi. “Dacă plăteşti cu 20% sub media pieţei s-ar putea să atragi cu greu angajaţii. Dar aducând salariile şi beneficiile la nivelul pieţei nu vei ajunge totuşi prea departe”, a explicat Marcus Buckingam.

Un manager care vrea ca profitul firmei sale să crească, ar trebui să creeze condiţiile prin care fiecare angajat să se simtă bine în pielea lui. Activele şi pasivele deţinute de o companie reprezintă doar 60% din valoarea ei reală de piaţă, restul de 40% este dat de valoarea oamenilor, a angajaţilor companiei. Matei Bălăiţă, partener asociat al Gallup România explică acest aspect: “Acolo unde implicarea emoţională a angajaţilor faţă de companie a fost mai mică şi profiturile au fost mai mici. Într-o ecuaţie economică orice fluctuaţie, inclusiv gradul de mulţumire al oamenilor, afectează rezultatele financiare. Mult din valoarea unei companii o reprezintă nu atât clădirile, calculatoarele sau utilajele ci felul în care angajaţii relaţionează între ei”.

În România, chestionarul Q12 a fost aplicat de către Gallup România în mai multe companii. “În urma aplicării Q12 pentru angajaţii Transelectrica am descoperit că unele unităţi au scoruri mai mici şi unele mai mari. În unităţile în care rezultatele chestionarelor
Gallup au fost mari, deci acolo unde angajaţii s-au dovedit mulţumiti de locul lor de muncă şi rezultatele financiare au fost mai bune. Asta înseamnă că pentru a creşte profitul unor unităţi trebuiau îmbunătăţite condiţiile de muncă pentru angajaţi. O mare problemă în Transelecrica este fluctuaţia de personal, mai ales a angajaţilor tineri.”, a declarat Matei Bălăiţă.
 

Concluzia cercetătorilor de la
Gallup este că nu doar angajaţii, ci şi managerii lor trebuie să participle la programe de formare/educare.

Nici un comentariu pana in acest moment.
Poti fi chiar primul foloseste formularul de mai jos.



Lasa un comentariu